Millionbesparelser på busser
Borgerne i Gladsaxe og i hele regionen kan i de kommende år se frem til millionbesparelser på busdriften for at finansiere den kommende letbane.
Allerede i 2020 skal regionen finde 37 millioner kr. til afbetaling på lånene til letbanen og i årene herefter 64 millioner kr. hver år. Og det mange år før letbanen er åbnet.
Politikerne i regionsrådet har drøftet forslag om. at afskaffe 30E og halvere antallet afgange med 300S. En klar forringelse for de mange Gladsaxe borgere, som i dag bruger de to buslinjer. Også 250S kan blive ramt af ”letbanebesparelser”. Det til trods for at den kører på en helt anden rute end letbanen.
Letbanen er årsag til reduktion og nedlæggelse af buslinjer i hele regionen.
Da regionen ikke kan hæve skatterne, er det eneste sted de kan finde de mange penge til letbanen på ved at skære i busbetjeningen, at afskaffe buslinjer eller nedsætte antallet af afgange på andre linjer.
I de analyser, Regionen har fået lavet, regner man med 5 til 10 millioner færre passagerer om året alt efter hvordan besparelserne gennemføres. Letbanen vil betyde, at mange borgere som i dag kører med bus. i fremtiden vil vælge bil.
Letbanen er på alle måder en rigtig dårlig løsning for borgerne i Gladsaxe og hele regionen. Ikke kun fordi teknologien er forældet og samfundsøkonomien er dårlig. Men også fordi mange borgere vil opleve serviceforringelser i den kollektive bustransport på grund af letbanen.
Foto: Flickr.com Arne List