Staten løber fra regning – og byrådet lader dem gør det

En mulig kommende letbane er et dyrt projekt for skatteborgerne i Gladsaxe, de 10 andre letbanekommuner og Region Hovedstaden.

Med statens udtræden kan regningen for letbanen blive endnu højere.

Staten er i dag medejer af I/S Hovedstadens Letbane med 40%, og skal med den nuværende aftale mellem stat, region og kommuner betale 40% af alle anlægsomkostninger for letbanen.

Staten er kun med til at finansiere anlæg af letbanen mens regionen og kommunerne skal finansiere både anlæg og letbanetogene.

Når staten træder ud af letbaneselskabet før tid så slipper staten også for, at betale for eventuelle budgetoverskridelser.

Og den regning skal betales af regionen og kommunerne. Kommer der f.eks. en budgetoverskridelse på 1 milliard kr. stiger Gladsaxes regning fra 75 til 125 millioner kr.

Den regning er Borgmester Trine Græse og de 23 andre byrådsmedlemmer parate til, at betale. De er nemlig helt overbevist om, at letbanen holder budgettet.

Holder budgettet ikke så bliver det rigtigt dyrt for borgerne ikke kun i Gladsaxe men også i Lyngby Taarbæk.

Gladsaxe og Lyngby Taarbæk skal hver betale 50 millioner kr. ekstra mens f.eks. Høje Taastrup kun skal betale ca. 3.5 millioner kr.

Vi får ofte at vide af Borgmester Trine Græse, og alle de andre letbanetilhængere, at budgettet bag letbanen er solidt og sikkert.
Men hvis budgettet bag letbanen er så solidt hvorfor vil staten så ud af ejerskab af letbanen før det første spadestik er taget.

Man kan ikke lade være med, at få den mistanke, at forligspartierne i Folketinget simpelthen ikke tror på at budgettet holder, og at de ikke ønsker at betale for budgetoverskridelser.

Fremfor at sige nej til letbanen og dermed stoppe letbaneprojektet vælger man at forlade I/S Hovedstadens Letbane og dermed slippe for at have ansvar for de problemer som vil komme de næste 6 år i forbindelse med letbanens anlæg.

Det ansvar overlader man til kommunerne og regionen. Folketingspolitikerne undgår dermed let og elegant, at blive indblandet i eventuelle skandaler med budgetoverskridelser etc.

Det er en rigtig god handel, hvis man er Folketinget men en rigtig dårlig handel, hvor man er kommune eller region.

Staten slipper for yderligere risiko uden, at skulle betale en eneste krone for det.

Man kan kun håbe på der ikke kommer nogen budgetoverskridelser i forbindelse med anlæg af letbanen. Men man kan have sin tvivl.

Samfundsøkonomisk er letbanen en rigtig dårlig investering. Letbaneselskabet har beregnet et negativt afkast af investeringen på 8.3 milliarder i 2010. Skulle der endvidere komme yderligere regninger, bliver tabet bare endnu større.

Den eneste fornuftige beslutning politikerne i kommuner og region kunne træffe var at skrinlægge alle planer om en letbane og satse på BRT busser.

Men det er nok for meget at håbe på.

Foto: Chris-Håvard Berge flickr.com