Holder køreplanen for letbanen?

Den kommende letbane fra Lundtofte til Ishøj er blevet solgt på komfort og hastighed i forhold til busser af letbanetilhængerne. I det beslutningsmateriale, politikerne i de 10 letbanekommuner har fået fra Hovedstadens Letbane (HL), har en af det vigtigste argumenter for en letbane været at letbanen er hurtigere og vil tiltrække flere passagerer.

I marts 2013 udgav HL en rapport, hvor transporttiden for DTU til Ishøj blev sat til 56 min.

Men holder det de tal i virkeligheden?

I Århus er Danmarks første letbane åbnet, og turen tager 20 min for de 6 km fra Århus H til Skejby Sygehus ifølge køreplanerne. I 2006 udarbejdede COWI, som også er konsulent på HL, en rapport, hvor rejsetiden var beregnet til 14 min. Af rapporten fremgår det, at turen med bus tog 19 min.

Realiteten er, at politikere og borgere blev stillet en kortere rejsetid på 5 min i udsigt, men endte med en rejsetid, der er 1 min længere med letbane end med bus.

Århus Kommune, staten og Region Midtjylland har investeret milliarder af skattekroner i et projekt, hvor man er endt med en længere rejsetid. Det kan ikke være sund fornuft.

Når COWI har kunnet regne så forkert på den beregnede køretid og den faktiske køretid med mere end 40 % kan det også ske for letbanen i Ring 3.  Bliver rejsetiden forøget med 20% vil rejsen blive 11 min længere. Det vil betyde færre passagerer, flere toge, hvis der skal være 5 min. mellem afgange og endnu dårligere økonomi for HL.

Sker det, forsvinder der yderligere et argument for en letbane. HL og næstformand Trine Græse har allerede været ude i flere bortforklaringer fordi tallene bag letbanen ikke holder. Er rejsetiden bare endnu et forhold, der ikke holder ved letbanen? Der er svært ikke, at stille sig selv det spørgsmål.

Måske var det på tide, at letbanetilhængerne stoppede op, før det er for sent, og borgerne i de 10 letbanekommuner står med en katastrofe både økonomisk og med ødelagte byer.

Foto: Garrett Coakley flickr.com