Mere fokus på faglighed i folkeskolen
CEPOS offentliggør hvert år en undersøgelse, der viser undervisningseffekten for alle landets skoler.
Undersøgelsen viser, hvor dygtig de enkelte skoler er, til at løfte elevernes faglige niveau med baggrund i elevernes sociale baggrund.
Den bedste skole i Gladsaxe, til at løfte elevernes faglige niveau er nr. 237 i Danmark. Det er ikke godt nok.
Alt for mange elever forlader folkeskolen uden, at være god til at læse, skrive og regne. Det skal ændres.
Vi skal have løftet det faglige niveau for alle vores skoler så Gladsaxes børn og unge er bedre rustet ti, at tage en uddannelse og klare sig godt i livet.
Det er ikke penge, der mangler i folkeskolen i Gladsaxe. Vi er en af de kommuner i Danmark, som bruger allermest på folkeskolen. Vores folkeskole burde derfor klare sig langt bedre.
Den bedst folkeskole i Storkøbenhavn? finder vi i Lyngby Taarbæk Kommune. Det er Virum Skole, som er nr. 10 i Danmark. Og det til trods for at Lyngby Taarbæk bruger 15% mindre på deres folkeskole per elev end Gladsaxe.
Det viser, at mange penge ikke er lig med gode resultater.
Også i Gladsaxe er der store forskelle mellem de enkelte skoler. Hvor de bedste skoler øger det faglige niveau i forhold til elevernes sociale baggrund, så er der skoler, hvor eleverne afslutter folkeskole med et dårligere resultat, end man kunne forvente.
Det er ikke godt nok. Og det viser, at ledelse og faglighed betyder noget.
Vi skal styrke ledelsen og lærernes faglige kundskaber, så de bliver bedre undervisere. Gode lærere er også gode til at lære fra sig.
Vi konservative vil sætte fokus på bedre ledelse i vores folkeskoler og hæve det faglige niveau på lærerne, så niveauet på undervisningen bliver bedre. Og vi skal også stille krav til elever og forældre om, at elever møder forberedt og kan følge med i undervisningen.
Foto: Flickr.com Åsen Museum og Historielag