Letbanen er en ny Berlinmur i Gladsaxe
Bliver letbanen til en realitet, vil den dele Gladsaxe i to dele som en anden Berlinmur fra Buddingevej til rundkørslen og langs Ring 3 til Herlev.
Letbanen kræver store trafikale ændringer, som vil komme til at gribe ind i den øvrige trafik og mange Gladsaxeborgeres liv hver eneste dag.
Mange Gladsaxeborgere vil opleve, at transporttid vil blive væsentlig forøget for selv korte ture.
Fra Gammelmosevej til kommunegrænsen mod Lyngby vil det i fremtiden kun være tilladt at lave højresving. Det betyder at beboerne på f.eks. Møllekrogen skal ud på en større omvej, når de har været på Gladsaxe Rådhus for at komme hjem, da de ikke længere vil kunne dreje til venstre på Buddingevej, når letbanen er anlagt.
Ved krydset ved Snogegårdsvej og Kong Hans Alle vil der opstå trafikale problemer, da det ikke længere vil være muligt, at krydse Buddingevej.
Bor du på Valdemars Alle og skal til Snogegårdsvej med din bil, vil man ikke længere kunne krydse Buddingevej, men må køre en længere omvej af Stengårds Alle og Buddinge Hovedgade for at komme til Snogegårds Alle. Tilsvarende bliver vejen også meget besværlig, når man skal fra Snogegårdsvej til Kong Hans Alle. Her skal man køre via Gammelmosevej og Stengårds Alle.
Og ved Kildebakken vil det ikke længere være muligt at dreje til venstre fra Buddingevej.
Lukninger og omlægninger af veje langs letbanen vil i fremtiden betyde, at mange Gladsaxeborgere skal ud på store omveje, når de skal til og fra deres bolig.
Letbanen vil gribe ind i mange Gladsaxeborgeres hverdag og dele kommunen i to dele som en anden Berlinmur.
Letbanen er på mange måder en dårlig samfundsøkonomisk investering, som ikke kan tjene sig selv hjem.
Det bedste, politikerne i de 10 letbanekommuner kan gøre, er at opgive anlæg af en letbane og i stedet satse på etablering af hurtigbusser, som er en meget bedre samfundsøkonomisk investering. Så kan vi alle også undgå en ny Berlinmur ned igennem Gladsaxe, som vil være til stor gene for alle i hverdagen.
Foto: Flickr.com jd (A)