Letbane betyder 530 millioner kroner mere i ejendomsskatter

Bliver letbanen til en realitet vil skatteborgerne i Gladsaxe skulle betale 530 millioner kr. mere i ejendomsskatter over de næste 30 år.

Langt de fleste af de nye ejendomsskatter vil ikke blive i Gladsaxe Kommune, og komme borgerne i Gladsaxe til i gavn, men vil blive sendt til andre kommuner i Danmark i form af øget udligning.

Hele 379 millioner kr. vil skatteborgerne i Gladsaxe i de næste 30 år sende ud af Gladsaxe til glæde for borgerne i en masse andre kommuner i resten af Danmark.

I forvejen er letbanen ikke en samfundsøkonomisk rentabel investering. I sin levetid vil letbanen give et samfundsøkonomisk underskud på mere end 8 milliarder kr.

Letbanen er på alle måder et dyrt bekendtskab for borgerne i Gladsaxe og de andre letbanekommuner. Gladsaxe Byråd vil enten skulle hæve kommuneskatterne eller lave nedskæringer på f.eks. skole og ældreområderne for at finansiere letbanen.

Men alt det fortæller letbanepartierne ikke noget om.  For hvis de fortalte sandheden om letbanen og den dårlige økonomi, vil den ikke blive gennemført.

Det Konservative Folkeparti er som det eneste parti i Gladsaxe Byråd imod letbanen. Alle andre partier stemmer ja til letbanen og højere ejendomsskatter.

Anlæg af letbanen er den største offentlige anlægsinvestering, som Gladsaxe har besluttet, og som får stor økonomisk betydning for kommunen de næste mange år.  Når først byggeriet er gået i gang hænger skatteborgerne på regningen.

Desværre er letbanen allerede teknologisk forældet før den første tur i 2024. Hvorfor et flertal i Gladsaxe Byråd er så vilde efter at få en letbane, må stå hen i det uvisse.

Det eneste sikre er, at skatteborgerne i Gladsaxe kan se frem til stigende ejendomsskatter på mere end en ½ milliard kroner. Og af dem vil 379 millioner kroner blive sendt til andre kommuner i Danmark. De kan sende en venlige tanke til alle i Gladsaxe med tak for betaling til deres kommunale service.